Recenzie – Memoriile unei gheise – Arthur Golden

Inainte de toata lasati prejudecatile legate de gheise si de „meseria” lor, daca intr-adevar credeti ca nu-si merita cele 5/5 puncte pe care i le acord eu… atunci, imi pare rau ca nu puteti vedea si dincolo de reputatia proasta ca sa intelegeti ca nu e decat o fata a unei culturi si a unor obiceiuri mult mai interesante si complexe decat ce ati intalnit pana acum.

V-am spus de la inceput, cred ca aceasta e una din cele mai BUNE carti pe care le-am citit vreodata (si am citit cate ceva din clasici si din contemporani, nu pot spune ca foarte mult, sunt sigura ca sunt oameni care au citit mii de carti, dar sunt si altii care nu au citit nici 5 de la cap la coada, vreau sa spun doar ca sunt undeva la mijloc si ca am cateva pretentii de la o carte)

973-50-1254-5

Bestseller international, numarul 1 in topurile din Europa si America, vandut in peste 4 milioane de exemplare si tradus in peste 35 de limbi. Ecranizarea romanului poarta semnatura regizorului Rob Marshall si a primit in 2006 un premiu Globul de Aur, 3 premii Oscar si 3 premii Bafta.

Ce este o gheisa? Un obiect al dorintei. O opera de arta in miscare. Un actor, un artizan, un entertainer, dupa traditia japoneza. Un tip uman la granita cliseului cultural, imposibil de redat in categoriile occidentale. Sau poate doar o femeie care poseda, in cea mai inalta masura, rafinamentul artelor lumesti.

Chiyo, o fata dintr-un sat de pescari, este vanduta unei okiya pentru a fi initiata in artele gheiselor. Ritualurile seductiei sunt nenumarate, intr-o lume al carei esafodaj se sprijina pe culorile unui chimono, pe dezgolirea unei cefe pictate, pe licitarea virginitatii unei adolescente sau pe teserea unei intrigi de budoar. Sayuri, pe numele ei de gheisa, ajunge sa stapaneasca destine, sa detina secrete si sa construiasca un imperiu al erotismului ritualic.

In primul rand, am cumparat cartea asta din 3 motive, probabil cam superficiale, dar ma bucur ca au existat, altfel nu m-as fi atins de ea: in primul rand, e reeditata si foarte laudata de toata lumea, in al doilea rand ar fi fost prima carte care implica (,) cultura japoneza de care sunt de ani de zile atrasa si in al treilea rand, tatal meu are o parere atat de proasta despre femeile din Japonia din cauza acestor gheise…deci ca micul leu incapatanat ce sunt, a trebuit sa fiu sigura ca pot sa il contrazic – ca nu are dreptate. Iar acum pot.

In Gion, unde se petrece cea mai mare parte a actiunii, daca ai ocazia sa fii gheisa, e ca si cum poti sa ai succes sau nu. Daca nu reusesti, devi slujnica ceea ce e, ca in orice alta civilizatie si tara o „meserie” dificila, iar gheisele, intr-adevar, sunt privilegiate din punct de vedere material, dar sunt private de tot ce inseamna libertate, viata, iubire. Gheisa nu mai este o persoana, este mai mult o proprietate care, daca nu-si gaseste un stapan, se considera pierduta. O gheisa cu succes are un danna bogat, o persoana care, pentru compania gheisei si anumite privilegii, ii ofera tot ce isi doreste. Si, in ciuda faptului ca suna oarecum degradant, gheisa nu este acelasi lucru cu o prostituata… O gheisa se retine uneori de la orice placere, iar platite sunt doar povestile si prezenta ei, nici de cum alte servicii.

„Memoriile unei gheise” e povestea unei gheise remarcabile si povestea unei fete ce a ravnit la ce nu poate avea. Este o perspectiva optimista a vietii, dupa parerea mea, Sayuri (ador acest nume) trece prin momente grele la inceput, dar fiind un copil nu le da atat de multa gravitate. Apoi, cand dificultatile materiale se rezolva, cele sufletesti se intensifica. Totusi, in final primeste ceea ce isi doreste.

Cartea e si o lectie bunicica de istorie – incluzand al doilea razboi mondial. Iti ofera ceva ce nu esti invatat la orele de istorie, cum era razboiul pentru oameni, nu conjunctura politica, nu cine cu cine se lupta, ci cei ce ramaneau acasa si erau nevoiti sa indure.

Pe tot parcursul acestei carti n-am putut sa-mi imaginez gheisele ca niste femei normale, vedeam ori acele masti de teatru ori niste fete cu trasaturi atat de frumoase incat devenisera aproape fantastice, in mintea mea. Acum 20 de minute am terminat de vizionat filmul, ceea ce mi-a dat inca o perspectiva. Desigur, erau schimbari, dar ce m-a uimit a fost Hatsumomo. Sayuri era frumoasa, dar am vazut-o transformandu-se in gheisa, pana in punctul in care atinsese acea frumusete fantastica pe care eu mi-o imaginam. In schimb, Hatsumomo a fost asa de la inceput, cu sau fara acel machiaj mi s-a parut superba.

Si este atat de previzibil si atat de uimitor in acelasi timp…ca sub un chip atat de frumos se ascunde o fire atat de razbunatoare.

Mameha, desi s-a dovedit a fi platita, mi s-a parut o oaza de bunatate in lumea plina de nedreptati a lui Sayuri. Pentru ca ar fi putut fi stricta, rea si sa nu-si dea toata silinta s-o invete, dar a avut grija de ea.

Romanul acesta trateaza o tema sensibila pentru multi oameni. Majoritatea se gandesc la prostituate cand aud cuvantul „gheisa”. Insa sunt departe de adevara. Ca sa fii gheisa iti trebuie inteligenta, talent si dedicare. Posibil sa fie una din cele mai grele ocupatii intalnita de mine pana acum si cere foarte multe sacrificii pentru a avea parte de oportunitati.

Lectura curge usor, te tine cu inima stransa iar nararea la persoana intai te transpune acolo. Aceasta carte dezvaluie atatea secrete ale unei culturi pe care am admirat-o  de mult timp dar la care nu am avut acces. Te apropie foarte mult de o civilizatie complexa si de niste reguli stricte – unele chiar ridicole dar create sa mentina acel farmec specific, acea traditie care nu trebuie uitata. Gheisa este artista sexului frumos si puteti intelege asta abia dupa ce va lasati patrunsi de aceasta carte.

5/55

7 gânduri despre “Recenzie – Memoriile unei gheise – Arthur Golden

1. O prietena mi-a recomandat filmul si am spus ca ar trebui sa il vad… dar intr-o zi am vazut cartea intr-o librarie (nu am stiut ca filmul este facut dupa carte) Si asa am decis sa nu ma mai uit la film si sa pandesc reducerile la aceasta carte deoarece eu sunt de parere ca „spun” mai mult cartile decat filmele. Recenzia ta este foarte interesanta si m-a facut nerabdatoare… d-abia astept sa termin cartea pe care o citesc acum si sa o citesc pe asta.