15 STW + cateva noi anunturi si explicatii

4.Nu vrem sa ne dam profesori, dar toti vrem sa atragem atentia asupra unor greseli jenante pe care le gasim in ficuri/povesti. De cele mai multe ori nu ii spunem persoanei respective ca nu ne place ceea ce scrie si nici nu ii aratam ce nu ne-a placut la compunerea sa. Fa o lista cu 10 lucruri ce trebuie evitate atunci cand scriem, ce trebuie scoase din povestile noastre pentru a putea fi mai bune.

Nu stiu daca sunt lucruri de evitat sau daca sunt asa importante – cel mai probabil am eu o fixatie pe ele. Sunt tipul ala de cititor care se lasa dupa 3 capitole daca simte ca autoarea prea se chinuie sa tina firul povestii. Nu-mi plac nici alea care scriu povestea in trei randuri, sau lasa cate un capitol de 300 de cuvinte, dar nici alea kilometrie, pline de descrieri care depasesc cu mult pragul de 4000 de cuvinte (Mi-am zis ca daca vreodata scriu un capitol care nu se incadreaza in limitele 1000 – 4000 de cuvinte ma lepad de carti, adica citesc atata si nu invazt nimic despre preferintele cititorului?) . Deci am criterii bine stabilite – sau sunt mult prea ordonata – cum vreti sa o luati.

1. Nu scrie in prostie! Nu-mi descrie mie in prea multe cuvinte o culoare – nu e asa o filozofie – axeaza-te pe actiune, pe sentimente. Alea trebuiesc sa influenteze, nu ca nasturii erau albastru marin, cu tente versui sa mai stiu eu ce. (am dat de asta intr-un fic)

2. Evita cliseele de tip „isi face siesta” si „Buna, ma numesc X, sa va spun mai multe despre mine…” . Sunt atatea lucruri originale cu care sa incepi un fic si tu alegi sa iti prezinti personajul intr-un mod asa banal. Nu pot sa suport chestia asta si faza cu „siesta” pe care cei care cititi ficuri din alea cu Naruto sau cu unele anime-uri le stiti foarte bine. Sunt satula pana-n gat de comportamentul de turma: am citit undeva asa, hai sa fac si eu la fel, o sa am mai multi cititori! Am ajuns sa citesc numai ficuri in engleza la capitolul anime din cauza cuvantului asta nenorocit care nici nu suna bine, parerea mea („siesta”, suna asa de elevat, sau nu ma prind eu? ) care poate fi inlocui usor cu o descriere scurta, simpla.

3. Greselile de tipar care implica timpurile verbale. Nu esti sigur de cum e corect? Ai mii de site-uri pe care sa le consulti! Greseli de genul „aseaza” (eu „asaza” am invatat), sunt atat de frecvente si totusi am intalnit si mai ciudate. O fi foarte greu sa conjugi un verb sau sunt eu prea pretentioasa?

4. Mai am eu o fixatie pentru aia care scriu „defapt” – nu radeti ca am intalnit! Ce-o fi greu sa intelegi ca „de” si „fapt” nu se tin de mana?

5. Bun, acum legat de dimensiunea capitolelor. Stiu ca multi din voi imi considerati capitolele lungi, dar cum am spus, n-am de gand sa trec vreodata in partea cealalta, sa scriu 200, 300 de cuvinte si sa-mi numesc randurile „capitol”, macar de rusine ca am citit atatea carti in care fiecare capitol are macar 4-5 pagini. In plus, multi cred ca tin in suspans cititorii, tot ce fac e sa se opreasca brusc in mijlocul actiunii…e probabil o metoda de a obtine multe comentarii de la doritorii continuarii dar eu n-as apela la acest tip nesanatos de suspans pentru a avea 20 de comentarii in josul paginii. Legat de cei ce scriu prea mult – desi nu sunt foarte numerosi – depinde de talent, un cititor se va obosi sa citeasca toata polologhia ta daca il prinzi in mrejele actiunii.

6. Apoi ce ma mai deranjaza pe mine sunt expresiile alea fade, care nu tradeaza nicio parere, nimic! Sunt pur si simplu banale, ceva gen „E cald afara, eu ies in parc.”  Dar nici sa incepi cu metoda veche de cand lumea „Soarele stralucea, pasarelele ciripeau vesele…”, nu tranti pur si simplu cuvintele, gandeste-te cum suna mai bine, cum e mai original, cum ai spune in locul presonajului respectiv – doar prin intermediul lui vezi totul, ar fi culmea ca un emo sa spuna ca i-a aparut un fluturas colorat la geam.

7. Nu incerca sa creezi ceva original dupa ce ai vazut un film sau ai facut o carte daca esti la primul tau fic – vorbind din experienta, se va cunoaste clar „furtul”.

8. Nu te forta sa scrii daca nu ai chef sau inspiratie, nu va iesi bine! Cititorii, mai ales daca-ti apreciaza munca, vor intelege ca esti si tu un om cu zile mai bune si zile mai proaste, dar asta nu inseamna ca poti sa stai o luna fara sa mai zici nimic. Daca intarzii cateva zile, nu-i capat de lume sa te scuzi!

9. Nu mai ai idei si vrei sa renunti? Nu fii atat de egoist sa stergi o poveste fiindca nu mai stii tu ce sa zici – daca nu ai idei la una, scrie la cealalta, daca iti trebuie o a treia, scrie o a treia, dar nu sterge nimic, apar ele, ideile!

10. Vrei sa fii scriitor? Respecta-ti cititorii, cu aprecieri si critici cu tot.

Am si eu pasarelele mele…:)) bine, asta e cam ce incerc eu sa evit sa fac deci nu insinuez ca eu respect exact astea sau ca sunt vreo scriitoare grozava. Oricum, v-am umplut capul cu o gramada de vorbarie deci sa va spun si ce va intereseaza mai mult.

Asa, legat de capitole, mai am un pic si termin la o flacara in noapte – am niste lucruri care sigur o sa va placa, mai ales daca va place de Nathaniel :)) nu va spun mai mult, in seara asta sau maine vi le aduc.

Am avut o saptamana plina de amenintari. Toti profesorii ne-au amenintat ca ne asculta, ca ne dau teste, ca ne omoara cu teme (bine, ei au zis ca ne dau putine dar s-au dovedit a fi tone), ca o sa avem un an greu(aloo! Stiam deja!) si apoi au inceput sa ne asculte.

 

Juma’ din clasa a luat-o in gluma, juma’ a luat-o prea de buna si eu am fost micuta parte rationala din campul ala alaturi de vreo doi colegi (nu ma intereseaza cat de gresit e din punct de vedere matematic) si am invatat putin colo, putin colo (se pare ca profa de fizica era de parere ca trebuia sa stiu toata cartea pe de rost, dar dupa replici foarte „incurajatoare” dupa ce am gresit o intrebare mi-am petrecut restul orei uitandu-ma urat la ea si ea ignorandu-ma total) si in rest am iesit la tabla la probleme la mate grele si am simtit nevoia sa ma laud ca mi-a zis profa ca-s de nota 10, dar nu avea catalogul inca *injuratura*, sa-mi mai zica mie cineva ca nu stiu mate! Ah, avem o profa de desen… un fel de emo elegant si un pic mai putin sinucigas si care tipa cum aude o soapta.

Asa, gata cu ce s-a mai intamplat cu mine! O sa mai fac o recenzie sau doua week-end-ul asta. Va trebui sa scriu mai mult in week-end si cand mai prind o bresa ca trebuie sa fac si pregatire ca e anul cu examene (ciudati parinti, ma dau la pregatire cand eu am numai 9 si 10, dar, ma rog fie ca ei ca altfel zic ca nu-s cuminte si nu-i ascult si nu-mi mai iau carti) si trebuie sa tin pasul cu niste profi tare enervanti si sa dau vreo 6 teste saptamana asta, mai am altele saptamana viitoare…eh, viata grea. Sper ca nu va suparati pe mine pentru asta ca tare mi-as dori sa pot scrie, si o sa-mi iau carnetul cu notite la mine la scoala si o sa incerc sa fac de toate fara sa renunt la 6 din orele de somn macar.🙂

Ok, schimb zilele astea antetul paginii cu ceva mai potrivit acum ca blogul are si recenzii si mai multe lucruri. Deci cam asta e cu anunturile, eu speram sa reusesc sa fac o pagina in care sa adaug toate cartile pe care le cumpar, ca am vazut ca mai sunt unii care vor sa stie ce citesc si o sa fac si chestiuta aia cu „ce citesc acum” dar in pagina ca nu deja e prea incarcata bara laterala.

Ok fetelor, bafta si voua la scoala, cele care aveti blog, succes cu intretinerea lui pe parcursul anului scolar si oricine vrea sa ne dea un sfat cu privire la clasa a opta, profesori, liceu, examene, ii multumesc in avans🙂

Noapte buna!

Theo Rya

 

2 gânduri despre “15 STW + cateva noi anunturi si explicatii

  1. eh!nu esti singura amenintata la scoala:))si noua ne zic profii ca va asteapta un an si mai greu si ca trebuie sa ne gandim ce vom face in viata….si toti au pretentii sa invatam la materia lor si tot asa….
    in legatura cu postarea….ai dreptate desi si eu poate mai gresesc in povestea mea…sau exagerez cu capitolul sau poate ma opresc cand nu trebuie;;)dar dak voi reusi vreodata sa scriu o carte o sa incerc sa nu ma mai opresc unde nu trebuie:p
    bafta in continuarea la scoala;;)

Deci...ce parere ai?

